Bohuslav Brouk

Zde trapno existovat

Bohuslav Brouk: Tesknice

Opuštěn, k stáru, kráčím nocí tmavou
a lásky mládí mého jdou mi hlavou,
těla třpytná jak kov.

Nevím, co v lásce krev má kdysi čila,
však co jsem žil, to píseň chtíče byla,
hra vášně beze slov.

Zděšené dívky údem svým jsem zmáhal
a ret jich, by se tomu zdráhal,
jsem séměm orosil.

Když ráno ještě nahé s tesknou lící
na slovo něhy čekaly jak psíci,
jich cit mi k smíchu byl.

Než ani dnes, kdy smutek ve mně pláče
a úd když zchřadl v zimomřivé ptáče,
po citech netoužím.

Mně stýská se po dívčím ňadru tvrdém,
po pružném těle a úst kroužku rudém,
jenž láká k souložím.

(Karel Toman: Tesknice)

Báseň pochází ze sbírky parafrází Ohlasy básní českých, které vznikly pravděpodobně během Broukova francouzského pobytu (1948-1951) a vydány byly vlastním nákladem v Londýně během šedesátých let; báseň je součástí autorova svazku exilových textů Zde trapno existovat (ed. Viktor A. Debnár, Brno: Host, 2008, s. 125).

Ohlasy básní českých (vznik na přelomu 40. a 50. let), titulní list rukopisu

Bohuslav Brouk: Ohlasy básní českých (vznik na přelomu 40. a 50. let), titulní list rukopisu

No comments yet»

Zanechat Odpověď

